ملاحظات عملیاتی و نگرانیهای اجتماعی موجب افزایش تقاضا برای داشتن هواپیماهایی با مصرف سوخت، آلودگی صوتی و انتشار آلایندههای کمتر و همچنین کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری شده است. از سوی دیگر انتظارات مصرفکنندگان (مشتریها) برای راحتی، سرگرمی و مسافرتهای هوایی کم هزینه باعث افزایش نیاز به سطوح کنترلی بالا در محیط کابین مسافران، توان الکتریکی بیشتر و قابلیت اطمینان بالاتر میشود. این روند بازار باعث شده تولیدکنندگان هواپیما نسل جدیدی از هواپیماهای بسیار کارآمد را طراحی کنند. در نتیجه سطوح جدیدی از راحتی و آسایش مسافران، یکپارچگی سیستم و بهینهسازی آیرودینامیک که نمونه آن هواپیمای بوئینگ 787 و ایرباس A350 است ارائه شد.
انتظار میرود هواپیماهای آینده این روند را ادامه دهند و مفاهیم پیشرفته مانند موتورهای هیبریدی، سطوح بالای مدیریت توان و ابزار آیرودینامیک جدید مانند بالهای متحرک با یکدیگر ترکیب و ادغام شوند. اما برای دستیابی به این دیدگاه نسل جدیدی از ابزارهای نرمافزاری مورد نیاز است تا طراحی سیستمها کاملا قابل اطمینان، مقرون به صرفه و در زمانبندی موثر انجام شود.
ارائه ابزارهای مدلسازی یکپارچه، شبیهسازی و بهینهسازی برای پشتیبانی موثر از تمامی مراحل طراحی هواپیما در صنعت هوافضا یک چالش مهم محسوب میشود. در حالیکه پیشرفتهای متعددی در این زمینه بدست آمده است اما هنوز هم تکرارهای پر هزینه اغلب برای طراحی، توسعه، ادغام، اعتبارسنجی و صحتسنجی موفقیتآمیز اجزا و زیر سیستمهای هواپیماهای مدرن ضروری است. سطوح بالای یکپارچگی سیستمها در طراحی هواپیماهای جدید به طور چشمگیری پیچیدگی طراحی و صحتسنجی را به خصوص برای تجزیه و تحلیل وضعیت خطا و پیادهسازی و اجرای نرمافزارهای بدون نقص افزایش میدهد.
تحولات افزایش توان الکتریکی و پیچیدگی نرم افزار در هواپیما
این در حالیست که ارتباط پیچیده بین سیستمها باعث افزایش اهمیت تعاملات فیزیکی بین اجزای ساختاری، الکتریکی، حرارتی و هیدرولیکی هواپیما میشود. این تعاملات پیچیده بین زیرسیستمها فرایند طراحی سنتی که مبتنی بر مهندسی سیستم بر اساس اسناد کاغذی است را مشکل و تا حدی غیرممکن میکند. بنابراین روشها و ابزارهای جدید برای ایجاد هماهنگی بهتر بین ترتیب طراحیهای مختلف فراهم شد. از طریق این ابزارها الزامات و مقررات مناسب در مراحل مختلف طراحی مشخص شده و مشکلات بالقوه پیش از ساخت و آزمایش نمونه فیزیکی شناسایی میشوند.
در پاسخگویی به چنین نیازهایی، روش مهندسی سیستم مبتنی بر مدل (MBSE با وجود پیشرفتهای قابل توجه در مدلسازی، شبیهسازی، طراحی و آزمایشهای مجازی، هنوز کمبودهایی در یکپارچه سازی چارچوبها وجود دارد. از جمله این کمبودها میتوان به امکان شبیهسازی و مدلسازی همزمان عوامل فیزیکی متعدد، بهینهسازی چند عامله، و آزمایش مجازی اشاره کرد. در نتیجه کمبود یکپارچگی ابزارها یکی از دلایل اصلی تاخیر در توسعه طرحهای جدید پیچیده است. بنابراین یک چارچوب یکپارچه برای مدلسازی، شبیهسازی و بهینهسازی در صنعت هوافضا مورد نیاز است تا MBSE را در تمام مراحل طراحی و توسعه هواپیما به طور موثر به کار گیرد. زبانهای مدلسازی چند منظوره استاندارد (به عنوان مثال Modelica) و ارتباط با دیگر ابزارهای معمول مورد استفاده در صنعت هوافضا مانند FMI[2] جنبههای کلیدی برای دستیابی به این اهداف هستند. در همین راستا مرکز تحقیقاتی هوافضای اتحادیه اروپا پروژهای با هدف توسعه و ارائه یک چارچوب یکپارچه برای بهینهسازی، طراحی، شبیهسازی و مدلسازی بر اساس MBSE تعریف کرده است. این پروژه با محوریت کشور ایرلند و با عنوان ابزارهای شبیهسازی و مدلسازی برای تلفیق سیستمهای هواپیما (MISSION[3]) در سال 2016 آغاز به کار کرد. در توسعه این ابزار اهداف زیر مدنظر قرار گرفته است: هدف 1: بهبود قابلیتهای طراحی یکپارچه در سطح سیستم و هواپیما از طریق ادغام همزمان عوامل فیزیکی متعدد و بهینهسازی چند عامله و همچنین ایجاد توازن بین معیارهای چندگانه طراحی شامل انتشار آلایندهها (CO2, NOx)، مصرف سوخت، وزن و هزینه هدف 2: کاهش قابل توجه در زمان توسعه، هزینه و فعالیتهای تکراری در طول فرآیند طراحی، توسعه و اعتبارسنجی با استفاده گسترده از روشهای طراحی مبتنی بر مدل هدف 3: پشتیبانی و ارائه فناوری از طریق یک محیط مشترک، باز و بیطرف برای ادغام با فناوریهای مختلف توسعه یافته در مرکز تحقیقاتی هوافضای اتحادیه اروپا هدف 4: تلاش برای گسترش استفاده از پلتفرم نهایی توسعهیافته به منظور تقویت طرح اجرایی نتیجه نهایی پروژه مذکور ساخت یک پلتفرم شامل عناصر زیر خواهد بود. یک محیط باز و مشترک که بر اساس زبان مدلسازی Modelica بوده و شامل پلتفرمها و ابزارهای مشترک از چارچوب MISSION است. یک پلتفرم برای طراحی کامپیوتری از معماری هواپیما است که امکان تعریف معیارهای طراحی از دیدگاه چند منظوره از جمله معیارهایی مانند CO2، انتشار NOX، مصرف سوخت، وزن و هزینه را دارد. مجموعه ای از پلتفرمها برای طراحی در سطح سیستم که امکان بهینهسازی معماری الکتریکی، معماری حرارتی، ارابه فرود، سیستمهای عملگر، بال و کابین خلبان را دارند. این بخش از سایر فناوریهای توسعه یافته در پروژه Clean SHY 2 اتحادیه اروپا پشتیبانی میکند. ابزارهای طراحی مبتنی بر مدل برای کنترل سیستمها و الگوریتمهای نظارت بر سلامت که از «طراحی قوی و اعتبارسنجی قدرتمند» سیستمهای مهم ایمنی هواپیما پشتیبانی میکند. پلتفرم هایی که صحت سنجی و اعتبارسنجی طراحی را در سطوح مختلف انتزاعی فراهم میکند. این پلتفرمها از آزمایشات مبتنی بر رایانه در مراحل اولیه توسعه و آزمایش بلادرنگ مبتنی بر آزمایشگاه برای واحدهای کنترل شبیه سازی شده و حتی واحدهای کنترل ساخته شده پشتیبانی میکنند. شکل3: مدلسازی چند دامنه ای و پلتفرم شبیه سازی SimulationX، محیط شبیهسازی چند منظوره نرم افزاری DESYRE در بالاترین سطح زنجیره طراحی (سطح هواپیما)، بهینهسازی معماری هواپیما از سطح بالای نیازمندیها که عملیاتهای مورد انتظار هواپیما در آن تعریف میشود، شروع خواهد شد. به این مرحله از طراحی فاز «طراحی مفهومی» گفته میشود. قابلیتهای بهینهسازی چند منظوره این پلتفرمها امکان ایجاد یک مصالحه بین چندین معیار طراحی مانند انتشار، مصرف سوخت و هزینه چرخه عمر را فراهم میکند. نتایج طراحی به عنوان نیازمندیها (مقررات) برای پلتفرم طراحی سیستم به کار میرود. در مرحله بعد، یک پلتفرم طراحی در سطح سیستم وجود دارد که ترکیبی از یک کتابخانه جامع چند حوزهای از زیرسیستمها و اجزای هواپیما است. این پلتفرم شامل ابزارهایی برای طراحی و بهینهسازی معماری الکتریکی، معماری حرارتی، معماری بالها، سیستم فرود، سیستمهای الکترومکانیکی و کابین خلبان است. در این سطح از طراحی نیز پلتفرم ارائه شده امکان ایجاد مصالحه بین پارامترهای مختلف را در اختیار کاربر قرار میدهد. خروجی پروژه MISSION یک ابزار توسعه یکپارچه شامل مجموعهای از توابع و مدلهای کتابخانهای برای کنترل و مدیریت، نظارت بر سلامت و همچنین قابلیت تشخیص خطا برای سیستمها و زیر سیستمهای هواپیما خواهد بود. این توابع و مدلهای استاندارد کتابخانه از طراحی توابع زیر پشتیبانی میکند. توابع مدیریت و کنترل: مدلهای عمومی برای توسعه و تست توابع مدیریت و کنترل سیستمها همچون سیستم الکتریکی، سیستم مدیریت هوا یا سیستم کنترل پرواز در سطح سیستم و سطح هواپیما. توابع تشخیص خطا: قابلیت تشخیص نقص و خطا در سیستمهای هواپیما. ابزار MISSION با این قابلیت امکان ارزیابی میزان انعطافپذیری سیستم و سطح تحمل خطا و نیز توانایی بازپیکرهبندی سیستم را فراهم میکند. توابع نظارت بر سلامت: قابلیت نظارت بر سلامت سیستم یک موضوع مهم در صنعت هوافضا است که با هدف پیشبرد روشهای نگهداری پیشگیرانه به منظور تعمیر و نگهداری پیشگویانه عمل میکند. این برنامه نرمافزاری در طراحی سیستمهای کنترل از ابزاری همچون Matlab/Simulink پشتیبانی میکند. علاوه بر این، ابزار MISSION با برخورداری از ویژگیهای زیر، روند تبدیل طراحی به محصول را بهبود میبخشد. تولید خودکار کد (ACG): برای تضمین حداکثر بهرهوری از مزایای بالقوه مدلها، در نرمافزار MISSION یک ابزار تولید خودکار کد پیشبینی شده است. تولید خودکار تست (ATG): ابزار MISSION توانایی سنتز خودکار بردارهای تست را دارد. آخرین پیشرفتهای روز دنیا در روشهای ATG برای تولید خودکار حالتهای تست در این ابزار به کار گرفته شده است. صدور گواهینامه و صلاحیت کد: سازمانهای نظارتی در زمینه اویونیک به تازگی روشهای مبتنی بر مدل را به عنوان تابعی درجه اول برای توسعه نرمافزارهای اویونیک به رسمیت شناختهاند. ضمیمه استاندارهای DO-178C و DO-331 راهنمای مستقیمی در مورد نقش و استفاده از مدلها و فناوریهای مبتنی بر مدل برای صدور گواهینامه نرمافزارهای هوابردی ارائه میدهد. فرآیند و روشهای مبتنی بر مدل MISSION برای استانداردهای اخیر مانند DO-178C/DO-331و ARP 4754A با هدف کاهش زمان و هزینههای صدور گواهینامه استفاده میشود. در گذشته، تولیدکنندگان صنعتی برای طراحی یک محصول، تنها بر تستهای آزمایشگاهی و فیزیکی و محاسبات دستی تکیه می کردند. اما با افزایش پیچیدگی طراحی محصولات و همچنین فشار برای کاهش قیمت به منظور رقابت در بازار، توسعه و تست فیزیکی محصول را به فرآیندی هزینهبر برای تولیدکنندگان تبدیل کرده است. با توجه به این موارد تولیدکنندگان علاقه مندند شبیهسازهای مجازی به جای استفادهی صرف در تحقیقات دانشگاهی برای تست و توسعهی محصولات تجاری مورد استفاده قرار گیرند. برای برخی، شبیهسازیهای مجازی چیزی جز صرف هزینهی اضافی نیست. این حرف در مواردی که طراحی نیاز به هیچگونه اصلاح و تغییر ندارد، درست است اما زمانی که یک محصول نیاز به بهبود و اصلاح دارد، شبیهسازیهای مجازی اهمیت پیدا میکنند. همیشه قبل از طراحی نهایی محصول، لازم است تستهای متعددی بر روی آن صورت گیرد. اما انجام تستهای فیزیکی اغلب زمانبر است و لزوم تکرار این تستها برای تولیدکننده هزینههای زیادی در بر دارد. برای سازمانها و شرکتهایی که دارای بودجه کمی هستند و قسمت زیادی از هزینههای آنها صرف اینگونه تستها میشود، زمان مناسبی است تا از ابزار و امکانات شبیهسازی مجازی استفاده کنند. با استفاده از شبیهسازی مجازی تعداد تستهای آزمایشگاهی و همچنین هزینههای مربوط به آنها (ساخت و تست) کاهش مییابد. یکی دیگر از مزایای شبیهسازی مبتنی بر روشهای صحتسنجی، امکان تست خودکار است. تستهای خودکار علاوه بر افزایش میزان پوششدهی بخشهای مختلف سیستم، امکان صرفهجویی در زمان با اجرا در شب را فراهم میکنند. بخشی از استراتژی MISSION امکان تست مجازی بر اساس صلاحیت مدل برای صدور گواهینامه است. MISSION با سازمانهای نظارتی مانند EASA برای بررسی راهکارهای تسهیل دریافت گواهینامه محصولات تست شده بر اساس روشهای خود است. با توجه به نیازهای جدید برای ارتقاء سیستمها در هواپیما و همچنین روند پیشرفت فناوریهای نرمافزار محور و نفوذ آنها در صنعت هوانوردی، شاهد پیچیدگی هرچه بیشتر مراحل طراحی هواپیما و سیستمهای آن هستیم. از اینرو عوامل مختلفی وجود دارد که طراح باید برای بهینهسازی آنها تلاش کند. اغلب این عوامل در تضاد با یکدیگر بوده و باید یک مصالحه بین آنها در نظر گرفته شود. وجود عوامل موثر مختلف و همچنین سیستمهای متعدد در هواپیما فرایند بهینهسازی طراحیها را بسیار مشکل میکند. اتحادیه اروپا با تعریف پروژه MISSION ابزاری موثر برای تسهیل طراحی در سطح سیستم و هواپیما ارائه کرده است که میتواند بطور همزمان عوامل مختلف طراحی را مدنظر قرار دهد. پانویس ها: [1] Model-Based Systems Engineering [2] Functional Mockup Interface [3] Modelling and Simulation Tools for Systems Integration on Aircraftمروری اجمالی از پلتفرم MISSION
شکل 2: نمایی از پلتفرم MISSION
پلتفرمهای طراحی و بهینهسازی در سطح سیستم و هواپیما
طراحی الگوریتمها و کنترلها مبتنی بر مدل
تست مجازی
نتیجهگیری
ثبت ديدگاه
You must be logged in to post a comment.