تولیدکنندگان تجهیزات اصلی موتورهای هواپیما (OEM) به دنبال بهبود روش‌های نظارت بر سلامت موتور هستند. به همین منظور از فناوری‌های جدیدی از قبیل رایانش ابری[1]، اینترنت اشیا[2] و روش‌های جدید اکتساب داده استفاده می‌کنند تا روش‌های نظارت و نگهداری موتورها را بهبود دهند.

این OEMها با استفاده از طیف وسیعی از نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های هوشمند، ابزارها و تجهیزات پیش‌بینی و تخصص مهندسی به کاهش مصرف سوخت هواپیما و پرواز در مسیرهای بسیار کارآمد کمک می‌کنند. همچنین از تیم‌ها و تجهیزات مناسب در محل برای خدمات سریع به موتورها استفاده می‌کنند و بالاترین سطح دسترس‌پذیری را حفظ می‌کنند.

تولیدکنندگان تجهیزات اصلی موتورهای هواپیما با بهبود روش‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های نظارت بر سلامت موتورها، می‌توانند عمر موتور را حداکثر کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند به اپراتورها کمک کنند تا از نظر تعمیر و تعویض موتور هواپیما پیش‌بینی‌های لازم را از قبل انجام دهند.

در گذشته داده‌های مربوط به سلامت موتور هواپیما در قالب گزارش‌هایی کوچک در مورد چگونگی عملکرد موتور در برخاست، صعود و حرکت هواپیما به صورت فشرده ارائه و در دسترس تحلیلگران قرار می‌گرفت. امروزه با گستردگی پهنای باند اطلاعات و افزایش امکانات ارتباطی هواپیماها، OEMها قادر به دسترسی به داده‌های ثبت شده برای هر پارامتر در هر ثانیه هستند. این داده‌ها برای بهبود خدمات نظارت بر سلامت هواپیما به کار گرفته می‌شود.

علاوه بر این استفاده از فناوری جدید اکتساب داده OEMها را قادر می‌کند تا اطلاعات دما، فشار، وضعیت سرعت و لرزش موتورها را در سراسر مراحل پرواز ردیابی و ارزیابی کنند.

یکی از راه‌حل‌های تولیدکنندگان تجهیزات اصلی موتورهای هواپیما بهبود روش‌های جمع آوری داده از طریق همکاری با شرکت‌های سنتی و غیرسنتی حمل و نقل هوایی است. به عنوان مثال می‌توان به همکاری شرکت مایکروسافت و رولز-رویس اشاره کرد که طی آن شرکت رولز-رویس با استفاده از پلتفرم ابری و ابزار اینترنت اشیاء مایکروسافت با عنوان Azure به جمع آوری اطلاعات نظارت بر سلامت بیش از 13 هزار موتور هواپیما می‌پردازد.

فناوری اینترنت اشیا یکی از روش‌های مهم در فرآیند نظارت بر سلامت موتور هواپیما است. مدیر ارتباطات هوافضایی رولز-رویس در این‌باره می‌گوید: «هواپیماهای مدرن می‌توانند یک کانال بی‌سیم برای روزآمد کردن المان‌های واحد نظارت بر موتور فراهم کنند. به احتمال زیاد این فناوری در آینده درجه اتصال در هواپیما را افزایش می‌دهد و در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پاسخ به محیط‌های عملیاتی مختلف توان و مهارت بیشتری پیدا می‌کند.»

رولز-رویس همچنین اعلام کرده است که از پیام‌رسان پرواز شرکت سیتاوان‌ایر با عنوان Aircom برای دریافت و توزیع روزانه هزاران پیام تولید شده توسط موتورهایش استفاده خواهد کرد. این سیستم پیام‌رسان روی 380 فرودگاه، 17 هزار سایت حمل و نقل هوایی و 15 هزار هواپیمای تجاری فعال نصب و اعمال شده است. بنابراین رولز-رویس می‌تواند اطلاعات مربوط به موتورها را از سراسر دنیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کند.

پانویس ها:

[1] Cloud Computing

[2] Internet Of Things