ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
استفاده از RTX برای شبیهسازی یکپارچگی سیستمهای اویونیک
همگام با توسعه علم و فناوری و به ویژه افزایش عملکرد کامپیوترها، نقش سیستمها در هواپیماها بیشتر و بیشتر میشود. در واقع سیستمهای اویونیک تاثیری عمیق بر مشخصات هواپیماها دارند و با گذشت زمان بر پیچیدگی و قابلیتهای آنها افزوده میشود. هر چند این روند تغییرات موجب کاهش بار کاری خدمه پرواز هواپیما میشود، اما واقعیت این است که سختی کار بر دوش طراحان سیستمهای اویونیک و مهندسان یکپارچهسازی تجهیزات منتقل شده است. تضمین قابلیت اطمینان سیستمها و ایمنی هواپیما مستلزم انجام آزمایشها و شبیهسازیهای بسیار گستردهای خواهد بود. یکی از مهمترین روشهای بررسی عملکرد صحیح یک سیستم، شبیهسازی سختافزار در حلقه است که متناسب با پیچیدگی هر تجهیز، انجام آن نیز سختتر میشود.
یکی از راهکارهای مناسب مواجهه با این چالش استفاده از سیستم شبیهساز یکپارچگی اویونیک ( ایده توسعه ابزار RTX به وجود برخی محدودیتهای اساسی در سیستمعامل محبوب مایکروسافت (ویندوز) برمیگردد. سیستمعامل ویندوز یک رابط سطح بالا و ابزار توسعه عالی برای سیستمهای تعبیهشده ارائه میکند. اما در مورد سیستمهای زمان- بحرانی و عملیات-بحرانی که نیازمند پاسخدهی بالادرنگ و قطعی هستند، بخش برنامهریز ویندوز توانایی کنترل اولویتبندیها و زمانبندی وظایف را ندارد. از اینرو شرکت آردنس که اخیرا توسط اینتروالزیرو خریداری شده است به اولین شرکتی تبدیل شد که یک افزونه برای تبدیل ویندوز به یک سیستمعامل بلادرنگ ارائه میکند. بنابراین تجهیزات مبتنی بر ویندوز که از این افزونه بهره میبرند، توانایی اجرای وظایف زمان-بحرانی را به خوبی سایر وظایف عادی خود خواهند داشت. در حال حاضر بخش زیادی از وظایف پردازشی تجهیزات اویونیک توسط تراشههای گران قیمت FPGA و DSP اجرا میشود. این در حالی است که این وظایف میتواند در پردازندههای چند هستهای اینتل که به خصوص برای انجام عملیاتهای پردازشی پیچیده طراحی شدهاند، اجرا شوند. با استفاده از ویژگی چندپردازشی متقارن (SMP[3]) در RTX، کاربران میتوانند از قدرت هستههای پردازشی چند کامپیوتر به طور همزمان برای انجام وظایف حرفهای در برنامههای صوتی، تصویری، شبیهسازی و … استفاده کنند. ترکیب ویندوز و RTX روی پردازندههای چند هستهای x86 و x64 میتواند موجب حذف پلتفرمهای DSP و FPGA از سیستمهای زمان- بحرانی شود. بنابراین میتوان گفت با استفاده از ابزار نرمافزاری RTX، توسعهدهندگان برنامههای کاربردی میتوانند علاوه بر استفاده از ویژگیهای معمول محیط ویندوز، چالشهای بزرگ خود در کنترل، اولویتبندی و زمانبندی وظایف هر سیستم را حل کنند. این کار با حذف بخش برنامهریز ویندوز توسط RTX به منظور دستیابی به پاسخهای بلادرنگ و قطعی انجام میشود. استفاده از ابزاری همچون RTX امکان استفاده از سیستمهای مبتنی بر COTS را برای طراحان فراهم میکند. طبق گفته مسئولین اینتروالزیرو، شرکتهای بزرگی همچون بوئینگ، لاکهیدمارتین، نورتروپ گرومن و رایتون توانستهاند با استفاده از این ابزار نیازمندیها و تقاضاهای ارائه شده از سوی آژانسهای دولتی ایالات متحده، ناسا و خطوط هوایی را پاسخگو باشند. توسعهدهندگان سیستمهای تعبیهشده برای بخش نظامی و هوافضا از اهمیت طراحیهای مبتنی بر عملکرد بهینه، قابلیت اطمینان بالا و قابلیت پشتیبانی بلند مدت آگاه هستند. روند گسترش استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای COTS موجب شده است تا مهندسان بتوانند از ویژگیهای طراحی مبتنی بر استانداردها برای رسیدن به اهدافی همچون هزینه و زمان توسعه کمتر در محصولات خود بهرهمند شوند. آقای وانگ لیانگ به همراه همکارانش در آزمایشگاه ملی علم و فناوری چین اخیرا در یک مقاله نتایج استفاده از RTX به عنوان سیستم شبیهساز یکپارچگی اویونیک (AISS) را ارائه کردهاند. در ادامه سعی میکنیم به طور خلاصه پلتفرم شبیهسازی مورد استفاده آنها را شرح دهیم و برای مشاهده نتایج شبیهسازیها میتوانید به مقاله مذکور مراجعه کنید. یک AISS نقش حیاتی در شبیهسازی سختافزار در حلقه برای سیستمهای اویونیک دارد و میتواند فرایند آزمایش و صحتسنجی را در محیط آزمایشگاهی اجرا کند. توسعه دهندگان سیستمهای اویونیک میتوانند با استفاده از نتایج حاصل از شبیهسازی سختافزار در حلقه، تجهیزات را اصلاح کنند. یک AISS از 5 قسمت اصلی شامل شبیهساز یکپارچگی اویونیک (AIS)، دسته کنترل خلبان، سیستم تغذیه، سیستم ارتباطات اترنت و دستگاه انتقال سیگنال تشکیل میشود. شکل 2 ساختار سیستم سختافزار در حلقه مبتنی بر AISS را برای آزمایشهای آقای وانگ نشان میدهد. ساختار سیستم آزمایشی سختافزار در حلقه مبتنی بر AISS در اینجا AIS به عنوان کرنل سیستم آزمایشی سختافزار در حلقه مبتنی بر AISS عمل میکند و توانایی شبیهسازی انواع وظایف اویونیک همچون نمایشگرهای هواپیما، کامپیوترهای پردازشگر و عملیاتهای مخابراتی را دارد. توسط دسته کنترل خلبان میتوان دستورات کنترلی را به AIS اعمال کرد. این دو بخش از طریق یک پورت USB به یکدیگر متصل میشوند. پس از پردازش دستورات کنترلی، AIS پیامها را از طریق دستگاه انتقال سیگنال روی گذرگاههای داده همچون 1553B و ARINC249 برای دیگر تجهیزات آزمایشی ارسال میکند. در واقع دستگاه انتقال سیگنال به منظور تبدیل قالب دادهها بین AISS و تجهیزات واقعی هواپیما به کار گرفته میشود. ارتباط اترنت نیز برای انتقال دادهها بین AISS و دیگر تجهیزات آزمایشی همچون شبیهسازهای کنترل پرواز است. در برنامهنویسی نرمافزار سیستم AISS از طراحی سلسله مراتبی استفاده شده است. نرمافزار سیستم AISS از پنج سطح شامل رابط برنامههای کاربردی، تعاملات بلادرنگ و غیر بلادرنگ، توزیع برنامه RTX، درایور سختافزار RTX و سختافزار واقعی تشکیل شده است. سطوح نرمافزار سیستم AISS سطح رابط برنامه کاربردی در واقع همان رابط نرمافزاری انسان و ماشین است. در این سطح، تعاملات مربوط به خلبان مانند ارائه پیامها و نمایش عملیاتهای کنترلی هواپیما قرار دارد. سطح تعاملات بلادرنگ و غیر بلادرنگ به منظور تبادل داده و پیام بین برنامههای غیربلادرنگ ویندوز و برنامه بلادرنگ RTX ایجاد شده است. سطح توزیع برنامه RTX وظیفه مدیریت دادهها، ارتباطات و پردازش برنامههای مختلف RTX و همچنین بررسی تطابق آنها با نیازمندیهای تعریف شده برای آزمایشها را بر عهده دارد. سطح درایور سختافزار RTX نیز به منظور مدیریت و کنترل دادههای مختلف ورودی و خروجی از کارتهای ارتباطی همچون A/D، D/A، DI،DO ، 1553B، ARINC 429 و اترنت در نظر گرفته شده است. [1] Avionics Integration Simulation System [2] Real-time Extension for Control of Windows [3] Symmetric Multi-Processing1-معرفی ابزار RTX
2- استفاده از RTX در کاربردهای نظامی
3- استفاده از RTX به عنوان سیستم شبیهساز یکپارچگی اویونیک
3-1 طراحی سیستم شبیهساز اویونیک
3-2- معماری نرمافزار برای سیستم AISS