گزارش نمایشگاه هوایی فارن‌بورو

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

19 آبان 1397

گزارش نمایشگاه هوایی فارن‌بورو

نمایشگاه هوایی فارن‌بورو در روزهای 25 تا 31 تیرماه سال جاری برگزار شد. این رویداد را می‌توان پس از نمایشگاه هوایی پاریس، بزرگترین گردهمایی تولیدکنندگان و علاقمندان صنعت هوایی دنیا در سال 2018 دانست.

شهر فارن‌بورو به دلیل داشتن تعداد زیادی مراکز تحقیقاتی و تولیدی هوایی، به عنوان یکی از قطب‌های هوانوردی انگلستان شناخته می‌شود. در دوران جنگ جهانی دوم و سال‌های پس از آن کارخانه هواپیماسازی رویال انگلستان در این شهر واقع شده بود، اما از اواخر قرن بیستم این کارخانه جای خود را به آژانس تحقیقات دفاعی انگلستان داد. با توجه به حضور صنایع مختلف هوایی در این شهر، از سال 1948 قدیمی‌ترین نمایشگاه هوایی انگستان که تا پیش از آن در لندن برگزار می‌شد، به فارن‌بورو منتقل شد. در تمام این مدت نمایشگاه مذکور هر دو سال یکبار در اوایل تابستان برگزار شده است.

نمایشگاه امسال نیز مانند دوره‌های گذشته در 7 روز برگزار شد که 5 روز ابتدایی آن مربوط به بازدیدکنندگان تجاری و دو روز آخر با حضور عموم مردم بود. وجود بیش از 1500 غرفه از 52 کشور جهان در مساحتی حدود 70 هزار متر مربع نشان از اهمیت این رویداد در تبادلات تجاری هوانوردی دارد. از ایرباس، بوئینگ، امبرائر و بومباردیر می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده هواپیماهای مسافربری حاضر در نمایشگاه اشاره کرد. در حوزه اویونیک نیز تمامی بازیگران اصلی بازار از جمله تالس، هانی‌ول، راکول‌کالینز و گارمین در این رویداد حاضر بوده‌اند. از این نمایشگاه حدود 90 هزار بازدیدکننده تجاری و بیش از 100 هزار بازدیدکننده عادی دیدن کرده‌اند.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین محصولات و فناوری‌های مرتبط با اویونیک ارائه شده در این نمایشگاه اشاره شده است.

معرفی جدیدترین HUD و شبیه‌ساز کابین جنگنده گارمین

شرکت گارمین در نمایشگاه امسال جدید‌ترین شبیه‌ساز کابین خلبان هواپیمای جنگنده خود را به نمایش گذاشت. این محصول از فناوری عرشه پرواز یکپارچه بهره می‌برد که شامل یک نمایشگر هوشمند با کیفیت بسیار بالا، دو پنل کنترلی لمسی و کنترل کننده‌های عملیات یکپارچه با داده‌های پرواز است.

نکته قابل اهمیت در این شبیه‌ساز رابط قدرتمند آن با طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کنترل عملیات از جمله نرم‌افزار کامپیوتر عملیات ForceX Widow ساخت شرکت L3 است. این نرم‌افزار داده‌های عملیات شامل اطلاعات سلاح‌ها و اهداف را در اختیار شبیه‌ساز قرار می‌دهد. نکته قابل توجه دیگر در این شبیه‌ساز بهره‌مندی از فناوری COTS در بیشتر بخش‌های آن از جمله نمایشگر اصلی است.

جدیدترین HUD و شبیه‌ساز کابین جنگنده گارمین

طبق گفته مسئولین گارمین، این شبیه‌ساز برای هواپیماهایی با دو سرنشین توسعه پیداکرده است و در حال حاضر برای سه پلتفرم شامل هواپیماهای Textron’s AirLand Scorpion، Diamond DART 550 و نسخه ارتقاء یافته جنگنده F-5 در دسترس است.

شرکت گارمین علاوه بر این شبیه‌ساز در نمایشگاه امسال از چند محصول جدید خود شامل نمایشگرها، فرستنده/گیرنده‌های ADS-B و نمایشگر بالای سر (HUD) رو‌نمایی کرد. در بین این محصولات نسخه جدید HUDهای گارمین برای هواپیماهای مسافری و تجاری بیشتر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. این محصول که با نام تجاری GHD 2100 به بازار عرضه شده است با ارائه تصاویر مصنوعی کیفیت بالا و سایر علائم و سمبل‌های اطلاعات پرواز استاندارد، خلبان را در داشتن دید گسترده از محیط اطراف و شرایط پرواز همراهی می‌کند.

نمایشگر این محصول با داشتن رزولوشن بسیار بالا می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را به صورت کاملا ساده و قابل درک برای خلبان ارائه دهد. سمبل‌های در نظر گرفته شده برای هر فاز از پرواز به خلبان کمک می‌کند تا مسیر پرواز و وضعیت پیش‌روی خود را با یک نگاه کوتاه به نمایشگر به دست آورد. دستگاه از فناوری‌های مختلف ناوبری مانند ILS پشتیبانی می‌کند. اطلاعات ارائه شده از این فناوری‌ها روی HUD به خصوص در مرحله فرود، کمک زیادی به ایمنی پرواز خواهد کرد.

در طراحی نسخه جدید HUD، مهندسان گارمین سعی کرده‌اند اطلاعات را به گونه‌ای در نمایشگر قرار دهند تا چشمان خلبان بیشتر به سمت خارج هواپیما بوده و کمتر نیاز به پایین آوردن سر خود داشته باشد.

نسخه جدید HUD

علاوه بر داده‌های ناوبری، اطلاعات نقشه پرواز، حالت‌های خلبان خودکار، علائم هشدار و اخطار و بسیاری از اطلاعات ضروری دیگر با امکان انتخاب توسط خلبان نیز می‌تواند روی نمایشگر قرار گیرد. فناوری دید مصنوعی SVT گارمین امکان نمایش گرافیکی عوارض زمینی، باند فرود، موانع و دیگر اطلاعاتی که تا پیش از این روی PFD قرار می‌گرفتند را به صورت واقعیت افزوده روی HUD فراهم کرده است. این قابلیت می‌تواند امنیت پرواز را در شرایط شب یا هوای ابری با راهنمایی دادن به خلبان از مسیر پیش‌رو افزایش دهد.

نکته دیگر در طراحی HUD گارمین ابعاد فشرده آن است، به طوریکه می‌توان آن را نیز در هواپیماهای تجاری که ابعاد کابین‌ آن‌ها کوچک است، نصب کرد. به منظور عدم نیاز به تنظیمات اضافی میزان شفافیت و نور نمایشگر به طور خودکار با نور محیط تغییر می‌کند. همچنین خلبان می‌تواند حالت‌های مختلفی از اطلاعات قابل نمایش روی نمایشگر را در سیستم ذخیره کند و در هر زمان با انتخاب حالت مورد نیاز، در سریع‌ترین زمان اطلاعات اضافی را حذف و داده‌های مد نظر خود را روی صفحه قرار دهد.

این دستگاه همچنین قابلیت پیش‌بینی مسیر پرواز و اعلان آن را با توجه به متغیرهای مختلفی همچون بادهای عرضی، زاویه حمله و سرعت باد دارد. همچنین اعلان انحراف هواپیما از مسیر از پیش‌ تعیین شده و نمایش گرافیکی آن از دیگر قابلیت‌های این محصول گارمین است.

سیستم فرود مبتنی بر GPS شرکت استرلاین

شرکت استرلاین در نمایشگاه فارن‌بورو اعلام کرد جدیدترین سیستم فرود مبتنی بر GPS/SBAS خود را با موفقیت آزمایش کرده است. این دستگاه پس از طی آزمایش‌های زمینی، روی یک هواپیمای بوئینگ 737 نصب و تست‌های پروازی را با موفقیت گذرانده و گواهینامه STC آن از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده صادر شده است.

سیستم فرود مبتنی بر GPS شرکت استرلاین

این محصول که با نام تجاری CMA-5024 به بازار عرضه خواهد شد کاملا مطابق با استاندارد ARINC 743B که الزامات سیستم‌های فرود مبتنی بر ماهواره را تعریف می‌کند، طراحی شده است. علاوه بر این استانداردهای نرم‌افزاری (DO-178B)، سخت‌افزاری (DO-254B) و محیطی (DO-160E) اویونیک در طراحی آن لحاظ شده است. دستگاه مورد نظر می‌تواند با اتصال به سیستم‌های ترانسپوندر، DME و ILS قابلیت‌هایی مانند RNP-RNAV و سامانه ADS-B را برای هواپیما فراهم کند.

ژیروسکوپ فیبر نوری شرکت امکور

شرکت امکور که در زمینه تجهیزات مخابراتی و فیبر نوری فعالیت دارد در نمایشگاه فارن‌بورو از یک محصول جدید در زمینه تجهیزات اندازه‌گیری اینرسی رو‌نمایی کرد. این محصول یک ژیروسکوپ از نوع لیزری حلقوی است که با نام تجاری EN-150 عرضه می‌شود و بیشتر مناسب برای استفاده در پرنده‌های بدون سرنشین است. از این محصول می‌توان به عنوان یک ژیروسکوپ دقیق با ابعاد کم و کارایی بالا در واحد‌های اندازه‌گیری اینرسی (IMU) استفاده کرد. انحراف بایاس این حسگر کمتر از 5/0 درجه در ساعت و گشت تصادفی زاویه آن حدود 02/0 درجه در ساعت تعیین شده است. پردازنده داخلی حسگر می‌تواند دو نوع خروجی استاندارد IMU را در اختیار کاربر قرار دهد. خروجی اول داده‌های خام شتاب با نرخ 600 هرتز و خروجی دوم داده‌های ناوبری پردازش شده با نرخ 100 هرتز هستند.

ژیروسکوپ فیبر نوری شرکت امکور

مدیر شرکت امکور در مورد این محصول می‌گوید: «EN-150 در حال حاضر کوچک‌ترین ژیروسکوپ فیبر نوری موجود در بازار است که در مقایسه با محصولات قدیمی بازار کارایی بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد. در واقع این محصول باعث شده است ما به ابعاد و قیمت کمتری نسبت به IMUهای قبلی خود که در آن‌ها از فناوری MEMS استفاده می‌شد، دست یابیم.»

استفاده از هوش مصنوعی در پرنده‌های بدون سرنشین تجاری برای پرواز آن‌ها در حریم‌های هوایی

دو مورد از مهم‌ترین فناوری‌هایی که آینده هوانوردی جهان را تحت تاثیر قرار خواهند داد هوش مصنوعی و یادگیری عمیق هستند. شرکت مرکوری سیستم در نمایشگاه امسال به طور ویژه‌ای روی این مورد تاکید داشت و غرفه‌داران این شرکت به بازدیدکنندگان در مورد آینده این فناوری‌ها توضیحات کاملی ارائه می‌کردند.

آقای آیک سونگ مدیرکل شرکت مرکوری در مورد فناوری هوش مصنوعی و استفاده از آن در هوانوردی می‌گوید: «با گذر زمان ماموریت پلتفرم‌های هوایی خودکار پیچیده‌تر و هوشمندتر می‌شود و ما این تغییر را در هر دو بخش تجاری و نظامی شاهد هستیم. این تغییرات مستلزم ایجاد ظرفیت بیشتر پردازش‌ها روی خود پلتفرم است.» آقای سونگ همچنین اشاره کرد که مرکوری اخیرا با همکاری شرکت Daedalean (یک شرکت نوپای سوئیسی) در حال توسعه یک نرم‌افزار هوش مصنوعی برای بخش کنترل پرواز خودکار هواپیماهای شخصی الکتریکی است. در این همکاری مرکوری سیستم وظیفه تهیه سخت‌افزارهای ایمنی- بحرانی و شرکت Daedalean وظیفه توسعه نرم‌افزار را بر عهده خواهند داشت. این ‌نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ویژگی‌هایی شامل تشخیص سایر پلتفرم‌های هوایی، راهنمای فرود امن و تشخیص موانع شهری همچون سیم‌های برق را بر عهده دارد. علاوه‌براین نرم‌افزار مذکور یک نقشه سه بعدی و قابلیتی با عنوان «چه چیز در کجا قرار دارد» را برای پلتفرم ارائه می‌دهد.

مهندس سیستم شرکت Daedalean می‌گوید: «برای نرم‌افزاری که قرار است ما توسعه دهیم به یک سخت‌افزار پردازشی قدرتمند که بتواند نیازمندی‌های یک سیستم ایمنی- بحرانی را برآورده کند، نیاز خواهد بود. البته برای این مورد تنها قدرت پردازشی ملاک نیست، چرا که با توجه به اندازه کوچک پرنده، ابعاد سخت‌افزار باید کوچک و وزن آن سبک باشد.»

استفاده از هوش مصنوعی در پرنده‌های بدون سرنشین تجاری برای پرواز آن‌ها در حریم‌های هوایی

شرکت مرکوری قصد دارد یک نسخه اصلاح شده از سیستم ROCK-2 را به عنوان پلتفرم نرم‌افزار مذکور توسعه دهد. این سخت‌افزار از چهار پردازنده Freescale QorIQ بهره می‌برد که در صورت نیاز یک پردازنده اینتل Core i7 به آن افزوده خواهد شد.

آقای سونگ در مورد لزوم دستیابی به این فناوری‌های می‌گوید: «بازار پرنده‌های بدون سرنشین با شیب زیادی در حال رشد است و تقاضای زیاد در بخش تجاری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان را به خود جلب کرده است. در این بین نکته مهم ساخت پرنده‌هایی است که بتوانند به طور ایمن در حریم‌های هوایی و به خصوص مناطق شهری پرواز کنند. هدف ما دستیابی به پرنده‌های الکتریکی عمود پرواز است که بتوانند مسافران را به طور کاملا خودکار جابه‌جا کنند.» آقای سونگ در مورد زمان دستیابی به چنین واقعیتی می‌گوید: «در نگاه برخی از مردم دانش و فناوری کنونی توانایی ساخت چنین پرنده‌ای را دارد، اما آن‌ها باید بدانند که چالش اصلی پیش روی ایمنی پرواز است. تعیین استانداردها و گواهینامه‌های پروازی و همچنین ساخت سخت‌افزارها و نرم‌افزار‌های ایمنی- بحرانی نیازمند زمان بیشتری است. شاید 5 سال آینده نزدیک‌ترین زمان برای تحقق این رویا باشد.»

رونمایی شرکت UTC Aerospace از سیستم جدید مدیریت الکترونیکی ناوگان

شرکت UTC Aerospace در نمایشگاه فارن‌بورو از نسخه جدید سیستم‌های الکترونیکی مدیریت ناوگان هوایی خود رونمایی کرد. این محصول با نام InteliSight در بازار عرضه می‌شود و در اتصال با دستگاه رابط هواپیما (AID) می‌تواند بهبود‌هایی در کارایی هواپیما ایجاد کند. این بهبود‌ها با تلفیق اطلاعاتی همچون نقشه‌های پروازی، داده‌های اویونیک، داده‌های آب‌وهوایی و ناوبری هواپیما و سپس ارائه بلادرنگ آن‌ها برای خدمه پرواز و کارمندان شرکت هواپیمایی به دست می‌آید.

نسخه جدید این سیستم را می‌توان با سرعتی بالاتر (حدود 90 درصد کاهش زمان) نسبت به نسخه‌های قبلی در هواپیما نصب کرد. بنابراین شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در طی چند ساعت هر یک از هواپیماهای خود را به این سیستم تجهیز کرده و در نهایت یک شبکه قدرتمند از اطلاعات بلادرنگ ناوگان هوایی خود ایجاد کنند.

نسخه جدید سیستم‌های الکترونیکی مدیریت ناوگان هوایی

تلفیق این سیستم با

[1]AID (در نسخه شماره 24 مجله تشریح شده است) باعث می‌شود خلبان در تمامی مراحل پرواز (پیش از شروع پرواز تا پس از نشستن هواپیما) اطلاعات مورد نیاز خود شامل داده‌های ناوبری، نقشه‌های پروازی، وضعیت ترافیک هوایی، عملکرد سیستم‌های اویونیک، NOTAMها و غیره را روی یک تبلت در دسترس داشته باشد. از سوی دیگر خدمه زمینی نیز می‌توانند علاوه بر ردگیری لحظه‌ای هواپیما، از وضعیت سیستم‌های هواپیما مطلع شده و آگاهی‌های مربوط به تعمیر و نگهداری مرحله بعد خود را دریافت کنند.

لازم به ذکر است طبق گفته مسئولین شرکت، امکان نصب این دستگاه روی انواع بسیاری از هواپیماهای معروف دنیا وجود دارد.

قرارداد خرید FDR از شرکت L3 توسط وزارت دفاع هند

در جریان نمایشگاه امسال شرکت هیندوستان آیروناتیکس برای تجهیز بالگردهای نظامی و تجاری خود به دستگاه ذخیره داده‌های پرواز (FDR) با شرکت L3 به توافق رسید. هیندوستان آیروناتیکس یک شرکت هوافضا و دفاعی دولت هند است که به وسیله وزارت دفاع هند اداره می‌شود و عمدتاً در زمینه صنایع هوافضا فعالیت دارد که شامل ساخت و مونتاژ هواگرد، تجهیزات ناوبری و ارتباطات و عملیات فرودگاهی است. این شرکت سیستم ماژولار FA2300 را برای ضبط داده‌های پرواز بالگردهای فوق سبک و سبک نظامی خود انتخاب کرده است. این دستگاه توانایی ضبط سریع داده‌های پرواز و صوت داخل کابین را دارد. داده‌ها با سرعت 256 کلمه در ثانیه و برای حداقل 25 ساعت ذخیره می‌شوند. همچنین در این دستگاه 4 کانال برای ضبط با کیفیت صوت تا حداکثر 2 ساعت در نظر گرفته شده است.

سیستم ماژولار FA2300

سیستم FA2300 می‌تواند برای استفاده در بالگردها، هواپیماهای تجاری و پرنده‌هایی با عملیات خاص شخصی‌سازی شود. این دستگاه دارای طیف وسیعی از ورودی‌های آنالوگ، دیجیتال و گسسته است و برای اتصال با سیستم ضبط دسترسی سریع (QAR[2]) از یک خروجی ARINC 747 بهره می‌برد.

بالگرد مورد نظر دولت هند برای نصب FA2300

بالگرد مورد نظر دولت هند برای نصب FA2300 یک پلتفرم نظامی است که با نام LCH[3] شناخته می‌شود، که مطابق مفهوم کابین شیشه‌ای توسعه یافته است و بیشتر سیستم‌های اویونیک آن به طور یکپارچه طراحی شده‌اند. خلبان این بالگرد مجهز به نمایشگر روی کلاه (HMD[4]) به عنوان عنصر اصلی هدف‌گیری و آتش سلاح‌ها است. علاوه‌براین LCH دارای سیستم جنگ الکترونیک شرکت Saab، گیرنده هشدار رادار، گیرنده هشدار لیزر و یک سیستم هشدار نزدیک شدن موشک است. از دیگر سیستم‌های این بالگرد می‌توان به یک لینک داده برای عملیات شبکه محور، حسگر دید مستقیم فروسرخ، اندازه‌گیری برد لیزری و یک دوربین CCD[5] اشاره کرد. لازم به ذکر است تعداد زیادی از سیستم‌های LCH توسط شرکت‌های اسرائیلی تامین شده‌اند.

تجهیز نسخه‌های جدید جنگنده F-15 با نمایشگرها، سیستم‌های کنترل و رادار مدرن

شرکت بوئینگ در نمایشگاه فارن‌بورو اعلام کرد قصد دارد نسخه‌ جدید جنگنده F-15 را به سیستم‌های مدرن اویونیک تجهیز کند تا از این طریق دولت ایالات متحده و آقای ترامپ را به منظور خرید هواپیما برای نیروی دریایی متقاعد کند.

نسخه جدید این جنگنده F-15X نام دارد و می‌توان آن را تلفیقی از هواپیماهای نسل چهارم و پنجم دانست. علاوه بر ارتقاء سیستم‌های اویونیک، نسخه جدید هواپیما توانایی حمل بیش از 24 موشک هوا به هوا را خواهد داشت و به این ترتیب از این لحاظ در بین ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده سرآمد خواهد بود.

تجهیز نسخه‌های جدید جنگنده F-15 با نمایشگرها، سیستم‌های کنترل و رادار مدرن

تلاش شرکت بوئینگ برای فروش F-15X در حالی صورت می‌گیرد که از سال 2001 تاکنون نیروی هوایی ایالات متحده دیگر سفارشی برای خرید این هواپیما نداشته است. پس از اینکه سال گذشته شرکت لاکهید مارتین موفق شد آقای ترامپ را برای خرید چند F-35 قانع کند، حال مسئولین بوئینگ در تکاپوی اجرای پروژه‌ای برای جلب توجه رئیس‌جمهور و کاخ سفید افتاده‌اند. البته بوئینگ در طی سال‌های گذشته توانسته است چند فروند از هواپیمای F-15S را به کشورهایی نظیر عربستان سعودی، سنگاپور، کره‌جنوبی و اخیرا قطر بفروشد.

طراحی F-15 به‌گونه‌ای است که آن را در رده هواپیماهای نسل چهارم قرار داده است. رهبران نیروی هوایی ایالات متحده تاکید خاصی بر خرید هواپیماهای پنهان‌کار (Stealth) دارند و بنابراین مدیران بوئینگ خوب می‌دانند که برای متقاعد کردن ‌آن‌ها باید دلایل قابل توجهی را ارائه دهند. به همین دلیل است که سیستم‌های راداری و جنگ الکترونیک F-15X به عنوان مهم‌ترین تغییرات نسبت به نسخه‌های پیشین این هواپیما عنوان شده است. پیش‌بینی می‌شود بوئینگ از رادار APG-82 و نمایشگر روی کلاه JHMCS II برای تجهیز این جنگنده استفاده کند. علاوه بر سیستم‌های اویونیک، تغییرات کوچکی نیز در سیستم‌های کنترل پرواز و ساختار بال‌های هواپیما نیز صورت خواهد گرفت.

کاهش تعداد خلبانان هواپیما از 2 به 1؟

طبق گزارش خبرگزاری رویترز از نمایشگاه فارن‌بورو، برخی از کارخانه‌های هواپیماسازی در تلاش برای طراحی هواپیماهای جت مسافری هستند که به تعداد کمتری خلبان برای انجام پروازهای طولانی نیاز خواهند داشت. این کار با طراحی کابین‌های خلبان تک نفره و در راستای چالش کمبود جهانی خلبان و کاهش هزینه شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد.

شرکت‌های ایرباس و تالس معتقدند به لطف فناوری‌های جدید و کاهش حجم کاری خلبانان، از سال 2023 می‌توان تعداد خدمه کابین خلبان را برای پروازهای طولانی از چهار یا سه نفر به تنها دو نفر کاهش داد. علاوه بر این گزارش‌ها حاکی از بررسی مهندسان شرکت بوئینگ برای کاهش نیروی انسانی در هواپیماهای اندازه متوسط است.

آقای گراهام از مدیران بخش سیستم‌های حمل و نقل در دانشگاه کرانفیلد انگلستان در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر دو محرک اصلی برای تحقق این پروژه وجود دارد. مورد اول بلوغ فناوری‌ها و سیستم‌های ایمن برای پرواز خودکار هواپیما است. مورد دوم نیز کمبود خلبان با مهارت بالا و هزینه زیاد دستمزد آن‌ها است.» آقای گراهام معتقد است در نتیجه کاهش خلبانان از دو نفر به یک نفر، شرکت‌های هواپیمایی سراسر جهان می‌توانند 15 میلیارد دلار صرفه جویی کنند و علاوه بر این چالش کمبود خلبان نیز تا حدودی رفع خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحقق این هدف، کاهش حجم کاری خلبانان خواهد بود. کاهش تعداد کلیدها، دیجیتالی کردن سیستم‌ها، انجام برخی فعالیت‌ها به صورت خودکار و دسترسی سریع خلبان به تنظیمات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در انجام سریع‌تر وظایف خلبان کمک کند.

طرفداران کاهش تعداد نفرات در کابین معتقدند این اقدام می‌تواند از هواپیماهای باربری آغاز شود؛ همانگونه که در دهه 1980 میلادی به سبب طراحی بهبود یافته هواپیماهای جت مانند بوئینگ 757، جایگاه مهندس پرواز از کابین خلبان حذف شد. این در حالی است که خلبانان معتقدند کاهش نفرات کابین به یک نفر می‌تواند سبب افزایش خستگی و آسیب‌پذیری او شود. سه تن از خلبانان در مصاحبه با رویترز و پس از اشاره به سوانح هوایی پرواز شماره ۴۴۷ ایر فرانس و پرواز شماره ۹۵۲۵ جرمن‌وینگز به ریسک بالای حضور تنها یک خلبان در کابین اشاره کردند.

ارتقاء‌های آینده F-35

سخنگوی شرکت لاکهیدمارتین در نمایشگاه فارن‌بورو از طرح‌ریزی یک برنامه برای انجام برخی ارتقاء‌ها در جنگنده F-35 خبر داد. طبق صحبت‌های او بروزرسانی‌های جدید بیشتر در بخش اویونیک این هواپیمای نسل پنجم صورت می‌گیرد.

یکی از بزرگترین تغییرات این برنامه افزوده شدن سیستم خودکار جلوگیری از برخورد با موانع زمینی است. این فناوری تا پیش از این در هواپیمای F-35 وجود نداشته است و عملکرد موفقیت‌آمیز آن در جنگنده F-16 که منجر به نجات جان 7 خلبان (در حالی که خود خدمه موفق به پیشگیری از برخورد هواپیما با زمین نشدند) مسئولین لاکهید مارتین را متقاعد به استفاده از آن در پر هزینه‌ترین جنگنده جهان کرده است.

تغییر دیگر مورد نظر لاکهیدمارتین جاگزینی سیستم روزنه توزیع‌شده (DAS[6]) به محصول تولیدی شرکت رایتون اشاره کرد. سیستم DAS شامل مجموعه‌ای از حسگرهای الکترو- نوری است که وظیفه شناسایی و ردگیری موشک و هواپیماهای اطراف پلتفرم را بر عهده دارد. این سیستم همچنین قابلیت‌های دیگری همچون کمک ناوبری پلتفرم، شناسایی محل شلیک موشک و راهنمایی سیستم‌های سلاح را دارد. در حال حاضر جنگنده F-35 به AN/AAQ-37 ساخت شرکت نورثروپ گرومن مجهز است و مسئولین لاکهیدمارتین قصد دارند نمونه ساخته شده توسط رایتون را جایگزین کنند. محصول جدید در مقایسه با AN/AAQ-37 علاوه بر 5 برابر رزولوشن بیشتر حسگرها، قیمت پایین‌تری نیز دارد.

ارتقاء‌های آینده F-35

تغییر احتمالی دیگر F-35 افزوده شدن مجموعه‌ای دیگر از حسگر‌ها به جنگنده و اتصال آن‌ها به نمایشگر روی کلاه است. این تغییرات با هدف افزایش دقت و قابلیت‌های HMD در نبردهای هوا به زمین جنگنده خواهد بود.

مسئولین لاکهید مارتین امیدوارند با انجام برخی اصلاحات روی جنگنده F-35 علاوه بر کاهش هزینه تولید آن، قالبیت‌های جدیدی را نیز به آن بیفزایند تا بتوانند مشتری‌های بیشتری را به سوی آن جلب کنند.

محصولات و فناوری‌های شرکت البیت سیستمز

شرکت البیت در نمایشگاه فارن‌بورو طیف گسترده‌ای از راهکارها و محصولات را برای صنایع دفاعی و هوایی معرفی کرد. تمرکز اصلی این شرکت در طراحی محصولات نسل آینده مرتبط با آگاهی از وضعیت و ایمنی پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامی و تجاری است. در واقع سیستم‌های ارائه شده از سوی این شرکت در بخش‌های اویونیک، جنگ الکترونیک، الکترواپتیک و سیستم‌های پرنده‌های بدون سرنشین، هر یک در لبه فناوری‌های مختص به خود هستند.

یکی از جذاب‌ترین محصولات ارائه شده از سوی البیت جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم ISTAR[7] آن شرکت است. سیستم ISTAR دستگاهی با مجموعه‌‌ای از حسگرها که روی هواگردهای نظامی نصب می‌شود و با پردازش مجتمع داده‌های دریافتی و تولید یک تصویر تلفیقی، به خلبان در آگاهی بخشی از محیط اطراف و تصمیم‌سازی سریع او کمک می‌کند. البیت آخرین نسخه از این سیستم را با عنوان تجاری SPECTRO TM XR به بازار عرضه کرده است. قلب این دستگاه را یک سیستم تصویرسازی چندطیفی بزرگ تشکیل داده است که ترکیبی از چند دوربین داخل یک واحد مجتمع است. بیش از 9 حسگر دیجیتالی با طول موج‌های مختلف مادون قرمز، یک تصویر کامل از محیط اطراف پرنده را برای خلبان ایجاد می‌کنند. طراحی ماژولار این دستگاه به خریداران کمک می‌کند تا مطابق نیاز خود حسگرهای مربوطه را به سیستم اضافه کنند.

محصولات و فناوری‌های شرکت البیت سیستمز

سیستم مذکور می‌تواند روی انواع پلتفرم‌ها شامل هواپیماهای بال ثابت و متحرک، پرنده‌های بدون سرنشین متوسط و بزرگ، کشتی‌ها و حتی خودروهای نظامی زمینی پیاده‌سازی شود. طیف وسیعی از دستورها و رابط‌های کنترلی امکان اتصال و یکپارچه‌سازی SPECTRO TM XR را با کامپیوترهای عملیات پرواز، رادارها، لینک‌های داده سیستم هدف‌گیری HMD فراهم می‌کند. خروجی سیستم مذکور تصویری با کیفیت بالا و لایه‌های مختلف از محیط اطراف پرنده است که می‌تواند همراه با تصاویر واقعیت افزوده و سمبل‌های از پیش ‌تعریف شده باشد.

از دیگر محصولات شرکت الیت در زمینه جنگ الکترونیک می‌توان به سیستم ناوبری ماهواره‌ای آسیب ناپذیر (iSNS[8]) اشاره کرد. این سیستم در واقع یک سامانه الکترونیکی ضد- ضدجمینگ GPS است که دریافت مداوم سیگنال‌های GPS را با قابلیت اطمینان بالا تضمین می‌کند. این سامانه که برای مقابله با جمینگ از فناوری جاروب صفر (Null Steering) استفاده می‌کند، با انواع مختلف سیستم‌های ناوبری مبتنی بر ماهواره سازگاری دارد و می‌توان آن را روی انواع پلتفرم‌ها نصب کرد.

تمرکز شرکت البیت در زمینه سیستم‌های غیرنظامی بیشتر روی سیستم‌های دید مصنوعی و نمایشگرهای بالای سر (HUD) است. از جمله محصولات معرفی شده از سوی این شرکت در نمایشگاه فارن‌بورو می‌توان به SKYLENS اشاره کرد. این سیستم به خلبان هواپیماهای توربوپراپ ATR-72-42 در شرایط دید کم هنگام برخاستن یا فرود کمک می‌کند. SKYLENS در واقع یک طرح پوشیدنی از HUD است که روی سر خلبان قرار گرفته و اطلاعات را با کیفیت بسیار بالا مقابل چشمان خلبان قرار می‌دهد. نمایشگر این سیستم می‌تواند اطلاعات کاملی از داده‌های ناوبری هواپیما و تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه را به طور منظم و قابل درک پیش روی خلبان قرار دهد.

SKYLENS

­­­

البیت این سیستم را با بهره‌گیری از تجربه 30 ساله در زمینه ساخت HUD و HMD طراحی کرده است. با توجه به لزوم نصب دستگاه روی سر خلبان، مهندسان سعی کرده‌اند آن را با کمترین وزن ممکن طراحی و تولید کنند. هر چند این سیستم برای نسخه‌های جدید هواپیمای ATR-72-42 طراحی شده است، اما می‌توان از آن برای هواپیمای ATR-600 نیز استفاده کرد.

[1] Aircraft Interface Device

[2]  Quick Access Recorder

[3] Light Combat Helicopter

[4] helmet-mounted display

[5] Charge-Coupled Device

[6] Distributed Aperture System

[7] Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance

[8] Immune Satellite Navigation System

اگر مطلب برای شما مفید بود آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. بسترهای خود را انتخاب کنید!

سایر مقالات علمی و محتوای آموزشی پژوهشکده اویونیک