پیشرفت سریع فناوری از یک سو و افزایش تقاضا برای مسافرتهای هوایی و نیازهای بازار از سوی دیگر سبب شده است تا شرکتهای سازنده هواپیما و تولید نرمافزار به فکر تغییر و روزآمد کردن تجهیزات خود باشند. امروزه با پیشرفت فناوریهای جدید و پیدایش نوآوریها در بخشهای نظامی و تجاری صنعت هوانوردی، رویکردهای جدیدی برای توسعه نرمافزارهای اویونیک ارائه میشود. از اینرو تحول بزرگی در زمینه تجهیزات تست، تعمیر و نگهداری سامانههای اویونیکی به وجود خواهد آمد. به عنوان نمونه در هواپیماهای جدید شاهد یکپارچهسازی و تلفیق سامانهها و وظایف مربوط به آنها بودهایم. مطمئنا در چنین معماری نقش بخش نرمافزاری نسبت به گذشته پر رنگتر بوده و میتوان انتظار داشت قسمت عمدهای از مشکلات با اصلاحات نرمافزاری برطرف شود.
سیستمهای اویونیک هواپیماهای نظامی و تجاری در حال حاضر از نظر توانایی و پیچیدگی رشد چشمگیری داشتهاند. این فناوریها از جنبههایی نظیر بهبود عملکرد، قدرت محاسباتی، پیچیدگی، قابلیت اطمینان، کاهش وزن، حجم، توان مصرفی، سیمبندی و هزینههای پشتیبانی پیشرفت زیادی کردهاند. از سوی دیگر همزمان با گسترش و پیچیدهتر شدن قابلیت نرمافزارهای اویونیک، مشکلات و چالشهای جدیدی در پلتفرمهای توسعه برنامههای اویونیک مشاهده میشود.
به عنوان نمونه اخیرا دولت ایالات متحده اعلام کرده است که انجام تستهای جدید و تاخیر در ارائه نسخه نهایی هواپیمای لاکهید مارتین اف-35 حدود 1 میلیارد دلار هزینه اضافی را در بر خواهد داشت. این تاخیر و انجام تستهای جدید مربوط به مشکلاتی در بلوک 3F نرمافزار عملیات هواپیما است که وظیفه کنترل پرواز، شبیهسازی لینک داده، ترکیب دادههای حسگرهای اف-۳۵، جنگ الکترونیک، کنترل سلاحها و همینطور به وجود آوردن یک تصویر کامل از کل صحنه نبرد را بر عهده دارد. بلوک ۳ از ۸٫۶ میلیون کد خط تشکیل شده که این نرمافزار را به پیچیدهترین برنامه کامپیوتری نوشته شده برای یک جنگنده تبدیل میکند.
پلتفرمهای جدید
اخیرا شرکت بزرگ Performance Software که ارائه دهنده خدمات نرمافزاری و مهندسی است لیستی از 10 اشتباه بزرگ مهندسان نرمافزارهای تعبیهشده بلادرنگ اویونیک را منتشر کرده است. در این لیست بزرگترین اشتباه استفاده از متغیرهای سراسری (Global) معرفی شده است. متغیر سراسری به متغیری گفته میشود که در تمامی ماژولها و توابع برنامهنویسی مقدار خود را نگه دارد. طبق گفته این شرکت با وجود متغیرهای سراسری اغلب مهندسان نرمافزار معیارهای طراحی شیگرا را نقض کرده و این حفظ و نگهداری نرمافزار را دشوار میکند.
این شرکت اخیرا در راستای کاهش برخی از این اشتباهات رایج پلتفرمی با عنوان Performance JETS ارائه کرده است که امکان تعامل با سختافزارهای مجازی را برای کاربر فراهم میکند. این فناوری در واقع یک ماشین مجازی از هر SoC یا دیگر سیستمهای سخت افزاری پیچیده ایجاد میکند. به این ترتیب کلیه توابع سختافزاری را میتوان در یک محیط ارزان قیمت معادلسازی کرد. در نتیجه علاوه بر حذف هزینههای تامین سختافزار نمونه اولیه، سرعت توسعه نرمافزار و صحتسنجی آن افزایش خواهد یافت.
بنابراین با ارئه پلتفرم مجازی JETS، تعامل با سختافزارهای مجازی و قبلا استفاده شده فراهم میشود. همچنین این پلتفرم برای پشتیبانی از الزامات بوئینگ 787 به منظور تست توسعه نرمافزار به کار گرفته میشود. یکی از عواملی که این تلاشها را تحت تاثیر قرار میدهد وابستگی به تولید سختافزار برای تست مبتنی بر زمین است.
مدیر مسئول توسعه شرکت Performance Software در اینباره میگوید: «پلتفرمJETS میتواند ماکتی از سختافزار مورد هدف را ارائه کند. از اینرو پلتفرم با مجازیسازی هر SOC سفارشی، این اجازه را به توسعهدهندگان میدهد تا همان کد باینری که روی سختافزار مورد هدف قرار دارد، اجرا کنند. چشمانداز ما در مورد آینده این است که این نرمافزار جدید برای سیستمهای حیاتی نه تنها در صنعت هوافضا بلکه در محصولات صنایع دفاعی، وسایل نقلیه خودکار و دیگر صنایع استفاده شود.»
همچنین در کنار سیستمهای مجازی مجموعهای جدید از ابزارهای توسعه نرمافزارهای اویونیک به منظور کاهش زمان تست و صحتسنجی کد نرمافزار برنامههای کاربردی طراحی شده است. این ابزارها شامل مجموعه کاملی از دادههای طراحی این رویکردی است که شرکت اِنسکو اویونیک با ابزار توسعه نمایشگر iData cockpit و نرمافزار جدید IGL انجام میدهد. آخرین فعالیت آنها روی کاهش هزینه توسعه، صدور گواهینامه و حفظ امنیت سرویسها و نرمافزارهای اویونیک مهم تمرکز دارد. این نرمافزارها نیاز به سختافزارهای اضافه برای طرحهای توسعه سیستمهای اویونیک را از بین میبرند. در واقع iData یک ابزار توسعه رابط ماشین و انسان ([2]HMI) است که برای ایجاد برنامههای گرافیکی اویونیک در کابین خلبان استفاده میشود. کاربر پس از طراحی کامل طرح خود میتواند برای انواع نمایشگرها، خروجی مورد نظر را استخراج کند. نتیجه نهایی مطابق با مشخصات استاندارد ARINC 661 و سطح A استاندارد DO-178C خواهد بود. امکان استخراج طراحی اجرا شده در ابزار نرمافزاری iData برای انواع پلتفرمها مطابق با استانداردهای مربوطه سیستمهای کابین خلبان تعبیه شده (جاسازی شده) نیاز به واحدهای پردازش گرافیکی برای پرکردن صفحههای نمایش با نقشههای متحرک، مکاننماها، شاخصهای سرعت هوایی و دیگر المانهای ناوبری دارند. در ماه جولای سال گذشته شرکت اِنسکو یک موتور رندر گرافیکی ایمن با عنوان IGL را معرفی کرد. این نرمافزار به منظور اجرای رندر گرافیکی در محیطهای بدون GPU طراحی شده است. این نرمافزار به طور مستقیم با پورتهای سختافزاری نمایشگر همچون VGA، DVI و HDMI در ارتباط است. آقای تام ماتاریس مدیر توسعه تجاری شرکت در اینباره میگوید: «IGL به منظور رفع چالشهای قدیمی مرتبط با سختافزار که بسیار سریعتر از میانگین عمر یک هواپیما تغییر و پیشرفت میکنند، ارائه شده است. در واقع IGL یک نرمافزار منحصر به فرد در ارائه برنامههای کاربردی چند هستهای و چند پارتیشنی است که میتواند به عنوان یک موتور گرافیکی اصلی یا جانبی برای سیستمهای پردازش مبتنی بر گرافیک عمل کند.» موتور گرافیکی IGL با امکان طراحی برنامههای چند هستهای و پارتیشنبندی از طرفی ابزارها به منظور ایجاد نرمافزارهای گرافیکی تعبیهشده برای برنامههای ایمنی- بحرانی نمایشگرهای کابین خلبان به طور مداوم با قابلیتهای استاندارد کشیدن و رهاکردن انواع نمونههای آماده از رابط کاربردی تکامل مییابند. از دیگر مجموعه پلتفرمهای گرافیکی میتوان به Presagis VAPS XT، سیستم طراحی مبتنی بر مدل Esterel Technologies و ابزار نمایش SCADE اشاره کرد. پنل لمسی بالگرد V-280 شرکت بل نمونهای قدرتمند از کابین خلبان آینده استاندارد FACE که در نسخه شماره 14 همین مجله به طور مفصل شرح داده شد، یک سند صنعتی و دولتی مشترک برای سیستمهای نرمافزاری جدید و مقرون به صرفه است که از یکپارچگی سریع قابلیتهای جدید پشتیبانی میکند. ابتکارات طراحی شده مطابق با این استاندارد از پروژههای پیشرو در صنعت هوانوردی هستند که هدف آنها کمک به کاهش فرایند توسعه نرمافزار جدید اویونیک و همچنین قابلیت استفاده مجدد از نرمافزارهای موجود است. یکی از عناصر کلیدی ابتکارات جدید، استاندارد فنی FACE است که شرایط لازم برای ساخت نرمافزارهای جدید اویونیک را فراهم میکند. تمرکز استاندارد فنی FACE روی استانداردسازی نرمافزار و ایجاد انگیزههای تجاری برای استفاده مجدد از آنها، تغییر روش خرید نرمافزارهای اویونیک و نحوه ارائه آن به فروشندگان است. نتیجه نهایی پیروی از این استاندارد، طراحی و ارائه نرمافزارهایی است که مستقل از سختافزار میتوانند برای پلتفرمهای مختلف هوایی استفاده شوند. بنابراین شرکت ارائه کننده میتواند نرمافزار خود را با لایسنس معتبر و بدون تغییر به خریدارهای مختلف عرضه کند. آخرین پیشرفت کنسرسیوم FACE انتشار نسخه 3.0 از این استاندارد فنی است که در نوامبر منتشر شد. آقای تری کارسون مدیر دفتر اجرایی برنامه ارتش ایالات متحده در این رابطه اظهار میکند: «طبق قوانین همه پلتفرمهای ارتش ایالات متحده بر اساس قابلیتهای سازگار FACE پیادهسازی میشوند. این ویژگی علاوه بر کاهش هزینههای طراحی سیستمها، زمان لازم برای توسعه طرحها را نیز بسیار کاهش میدهد.» درماه آگوست شرکت بوئینگ اعلام کرد یک تیم اویونیک جدید را برای تولید و توسعه فناوریهای اویونیک در سیستمهای مورد هدف برای دهه آینده ایجاد کرده است. پیش از این در نمایشگاه هوایی پاریس 2017 معاون شرکت هواپیمایی بوئینگ در رابطه با آینده پیش روی طراحی هواپیما، کنترل پرواز، پیکرهبندی موتور و نرمافزارهای اویونیک مطالبی را مطرح کرده بود. وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «امروزه همچنان نرمافزارهای بحرانی پرواز در حال توسعه، تست و گسترش هستند، اما من معتقدم در آینده نحوه انجام عملیات و قابلیتهای آنها متفاوت خواهد بود. در واقع هدف آینده ما برنامههایی با قابلیت تصمیمگیری غیرقطعی خواهد بود.» وی همچنین اشاره کرد که این مسیر چگونه موجب افزایش تعداد خط کدهای نرمافزاری در هواپیماها شده است. به عنوان مثال در هواپیمای بوئینگ 747 از یک میلیون خط کد استفاده شده است که این عدد در هواپیمای 777 به 6 میلیون خط و در هواپیمای 787 به 20 میلیون خط کد رسیده است. این تحولات باعث شده تاکنون شرکتهای خطوط هوایی بتوانند نرمافزارهای توسعه یافته توسط خودشان را نیز در برخی از سیستمهای بوئینگ 787 استفاده کنند. برای گسترش اینگونه قابلیتها، نیاز به استانداردسازی در سطوح مختلف سختافزار و نرمافزار است. افزایش پیچیدگی سیستمهای اویونیک و نرمافزاری شدن آنها، لزوم استفاده از پلتفرمهای نرمافزاری استاندارد و طراحی برنامههای سازگار با سختافزارهای مختلف را بیش از قبل نشان میدهد. برخی از پلتفرمهای موجود در بازار به گونهای طراحی شدهاند که نه تنها فرایند طراحی برنامه کاربردی را کوتاهتر کرده، بلکه خروجی را مطابق با استانداردهای بینالمللی ایجاد کرده و بسیاری از دادههای طراحی را به صورت اسناد آماده در اختیار کاربر قرار میدهند. این کار موجب تسهیل در اخذ گواهینامههای لازم خواهد شد. [1] Data Artifacts [2] Human Machine InterfaceFACE 3.0 (فضای آیندهی قابلیتهای هوابردی)
رویکرد آینده بوئینگ برای نرمافزارهای اویونیک
نتیجهگیری
ثبت ديدگاه
You must be logged in to post a comment.