عملیات تعمیر و نگهداری توانایی انتخاب رویکردها و فعالیتهای مختلف پیش از وقوع یک مشکل و همچنین در هنگام وقوع آن است. به دلیل پیشرفتهایی که در سالهای اخیر در فناوریهای مربوط به هواپیما به وجود آمده، عملیات تعمیر و نگهداری به صورت بیسیم نیز قابل انجام است. هدف از انجام این عملیات، کاهش حجم کار و سادهسازی آن است. در روش تعمیر و نگهداری هواپیما به صورت بیسیم، تنها نوع عملیات تعمیر و نگهداری تغییر کرده است و خرابیها و عیبهای برنامهریزی شده و برنامهریزی نشده سریعتر قابل تشخیص خواهند بود.
در حال حاضر، متخصصان فنی هواپیما، اطلاعات عملیاتی هواپیما را از طریق دستگاههای دیجیتالی مانند تبلتها و در هواپیماهای جدید از طریق پردازنده سرور مرکزی و یا سیستم نظارت بر سلامت هواپیما (AHMS) تجزیه و تحلیل میکنند. سیستم نظارت بر سلامت هواپیما، قادر به جمعآوری سریع اطلاعات در رابطه با عملکرد هواپیما و عیبیابی رویدادی قبل از رخداد است، بنابراین میتواند به متخصصان فنی و مرکز کنترل تعمیر و نگهداری در تصمیم گیری صحیح، اجتناب از تاخیر در تعمیرات چه در هواپیما و چه بر روی زمین کمک کند در واقع این سیستم امکان بارگذاری نرمافزارهای کاربردی را با روش کارآمد و ایمن فراهم میکند. همچنین در هواپیماهای قدیمی از این سیستم به منظور کاهش حجم کاری و اطمینان از ذخیره داده تولید شده با امنیت بالا در سرور، استفاده میکنند.
امروزه برخی از سازندگان همچون راکول کالینز، هانی ول، Teledyne و Satcom Direct دستگاهها و سیستمهای خود را مجهز به تعمیر و نگهداری بیسیم کردهاند. این روش با هدف تسهیل در دسترسی سریع به اطلاعات از طریق شبکه بیسیم، کاهش زمان تعمیر و نگهداری و سادهسازی عملیات تعمیر و نگهداری دائما در حال پیشرفت است. در حال حاضر، گروه تعمیر و نگهداری خطوط هوایی اروپا با همکاری مرکز تعمیر و نگهداری و مهندسی KLM فرانسه روش تعمیر و نگهداری بیسیم را برای بیش از 150 هواپیما فراهم کردهاند. همچنین تسهیلات MRO در ایالات متحده، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و هند بر اساس فناوری جدید به اجرا در آمده است.
فناوری تعمیر و نگهداری بیسیم، اجازه دسترسی مستقیم به تاریخچه هواپیما و اطلاعات فنی را به متخصصان فنی میدهد. در واقع متخصصان به راحتی میتوانند از طریق تبلت و یا رایانه شخصی خود، به اسناد فنی، لیست تجهیزات و قطعات موجود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، الگوریتمهای تعمیر و نگهداری پیشگویانه از طریق جمعآوری داده و اطلاعات از هواپیمای جدید و قدیم توسط سیستم نظارت بر سلامت هواپیما در حال توسعه هستند. همانطور که قبلا اشاره شد، این سیستم توانایی تجزیه و تحلیل حجم زیادی داده را به منظور بهبود عملکرد موتورها و دیگر سیستمهای هواپیما قبل از رخداد یک اتفاق دارد.
صنایع هواییKLM فرانسه در نوامبر 2015 یک مرکز نوآوری را به منظور طراحی و توسعه نرم افزارهای جدید و ارائه روشهای سریع در تعمیر و نگهداری به خصوص روشهای بیسیم و همراه راهاندازی کرد. این روشها شامل بهینهسازی، نرمافزارهای کاربردی مرتبط، ساده سازی و تحلیل دادههای نظارتی میباشد. این شرکت عملیات MRO را بر روی گوگل گلس تست کرد. این فناوری، اطلاعات را مانند یک گوشی هوشمند بر روی عینک فرد نشان میدهد. زمانی که هواپیما دچار مشکل میشود، متخصصان و کارشناسان MRO با استفاده از گوگل گلس و یا دستگاههای مشابه به بازرسی و تعمیر دستگاه معیوب میپردازند. در همین زمینه، خطوط هوایی ژاپن، با کمک موسسه تحقیقاتی Nomura تحقیقات خود را مبنی بر استفاده از عینک به عنوان یک ابزار بازرسی در تعمیر و نگهداری آغاز کرد. نتایج تحقیقات به این صورت بود که بیشتر افراد از جمله کارشناسان تعمیر و نگهداری، متخصصان فنی، خدمه پرواز و … تمایل زیادی به استفاده از این فناوری دارند به همین خاطر گوگل گلس میتواند در این روش بسیار مفید باشد.
با پیشرفت این فناوری خطوط هوایی آمریکای لاتین جهت بهبود هواپیماهای ناوگان خود، ایرباسهای A320 را مجهز به تجهیزاتی از قبیل سیستم نظارت بر وضعیت هواپیما (ACMS) و دستگاههای انتقال داده بیسیم کرده است. همچنین شرکت Viva Aerobus در حال حاضر 8 هواپیمای جدید ناوگان خود را با واحد مدیریت رابط داده پرواز (FDIMU) و سیستم ارتباطی انعطافپذیر بیسیم مجهز کرده است. هدف از این سیستم جدید، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای فعلی هواپیماها برای سیستم ثبت داده با دسترسی سریع (QAR) و سیستم نظارت بر وضعیت هواپیما، کاهش حجم کاری اپراتورهای تعمیر و نگهداری است.
واحد مدیریت رابط داده پرواز قابلیت ارتباط با WGL Comm+که یک سیستم بیسیم QAR/DAR است را فراهم میکند بنابراین بدون حضور در هواپیما، از طریق شبکه 3G/4G امکان دسترسی به سیستم تضمین کیفیت عملیاتی پرواز (FOQA) و دادههای سیستم نظارت بر وضعیت هواپیما مهیا میشود، در غیر این صورت دریافت این اطلاعات بر روی لپ تاپ و حذف فرایندهای مربوط به انجمن بین المللی کارت های حافظه رایانه های شخصی (PCMCIA) میتواند مشکلاتی را به وجود آورد. بنابراین این سیستم بسیار مفید است و احتمال خطر از بین رفتن اطلاعات را نخواهد داشت.
همچنین این سیستم، هواپیماها را برای تعمیر و نگهداری و عملیاتهای آینده آماده میسازد. سیستم WGL Comm+ دارای یک رابط به نام WGL-AID میباشد که در نهایت اجازه ارسال اطلاعات و پارامترها را به بخش جعبه الکترونیکی پرواز (EFB) و واحد تعمیر و نگهداری را میدهد. در واقع میتوان گفت واحد مدیریت رابط داده پرواز یک ارتباط بین هواپیما، جعبه الکترونیکی پرواز و سیستمهای زمینی را فراهم می آورد. با این حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه روشهای جدید جهت بهبود عملکرد تعمیر و نگهداری همچنان ادامه خواهد داشت و در نسلهای بعد شاهد پیشرفتهایی در این زمینه خواهیم بود.
ثبت ديدگاه
You must be logged in to post a comment.